دکتر مرجان ثابتی » بیماری های قلبی » بلوک قلبی چیست؟(انواع،علائم، تشخیص، درمان)

بلوک قلبی چیست؟(انواع،علائم، تشخیص، درمان)

بلوک قلب که بلوک AV نیز نامیده می شود، زمانی است که سیگنال الکتریکی که ضربان قلب شما را کنترل می کند تا حدی یا به طور کامل مسدود می شود. این باعث می شود که قلب شما به آرامی بزند ونمی تواند خون را به طور موثر پمپاژ کند. علائم شامل سرگیجه، غش، خستگی و تنگی نفس است. کاشت ضربان ساز یک روش درمانی رایج است.

بلوک قلبی چیست؟

بلوک قلب مشکلی در سیستم الکتریکی قلب شما است که باعث می شود قلب شما ضربان داشته باشد و ضربان و ریتم قلب شما را کنترل می کند. این بیماری بلوک دهلیزی بطنی (AV) یا اختلال هدایت نیز نامیده می شود.

بلوک قلبی چیست؟

اگر بلوک قلبی داشته باشم چه اتفاقی می افتد؟

به طور معمول، سیگنال های الکتریکی از حفره های فوقانی قلب شما (دهلیزها) به حفره های پایینی (بطن ها) منتقل می شوند. گره AV مجموعه ای از سلول ها است که فعالیت الکتریکی را – مانند یک پل – از حفره های بالای قلب به حفره های پایین متصل می کند. اگر بلوک قلبی دارید، سیگنال الکتریکی از طریق گره AV به بطن ها منتقل نمی شود. نتیجه قلبی است که به طور موثر عمل نمی کند، به این معنی که قلب شما به آرامی می زند و نمی تواند مانند قلب عادی خون را از طریق اتاق های خود پمپ کند و به بدن برساند.

انواع بلوک قلبی چیست؟

بسته به میزان اختلال در سیگنال الکتریکی، بلوک قلبی می تواند درجه اول، دوم یا سوم باشد.

1. بلوک قلبی درجه یک:

تکانه الکتریکی همچنان به بطن ها می رسد، اما کندتر از حد طبیعی از طریق گره AV حرکت می کند. تکانه ها به تأخیر می افتند. این خفیف ترین نوع بلوک قلبی است.

2. بلوک قلبی درجه دو:

خود 2 دسته طبقه بندی می شود: در بلوک قلبی درجه دو، تکانه ها به طور متناوب مسدود می شوند.

• نوع یک که موبیتز یا بلوک AV Wenckebach نیز نامیده می شود: این یک  نوع کم ریسک از بلوک قلبی درجه دوم است. سیگنال الکتریکی کندتر و کندتر می شود تا زمانی که قلب شما واقعاً یک ضربان را از دست می دهد.
  • نوع دوم که موبیتز نوع دوم نیز نامیده می شود: در حالی که بیشتر سیگنال های الکتریکی هر چند وقت یکبار به بطن ها می رسند، برخی از آنها نمی رسند و ضربان قلب شما نامنظم و کندتر از حد طبیعی می شود.

3. بلوک قلبی درجه سوم:

سیگنال الکتریکی دهلیزها به بطن ها به طور کامل مسدود می شود. برای جبران این، بطن معمولاً شروع به تپیدن می کند و به عنوان یک ضربان ساز جایگزین عمل می کند. اما ضربان قلب کندتر و اغلب نامنظم است و قابل اعتماد نیست. بلوک درجه سوم به طور جدی بر توانایی قلب برای پمپاژ خون به بدن شما تأثیر می گذارد.

آیا بلوک قلبی خطرناک است؟

نوع بلوک قلبی، محل و شدت آن و علائم آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اگر انسداد شدید قلب درمان نشود، می‌تواند باعث ایست قلبی ناگهانی شود (قلب شما به طور ناگهانی از تپش می‌ایستد)، اما معمولاً می‌تواند باعث سبکی سر یا غش شود.

چه کسانی در معرض خطر انسداد قلبی هستند؟

• درصورتی که والدین شما یک بیماری خود ایمنی مانند لوپوس دارند.
  • شما در سنین بالاتر هستید. خطر بلوک قلبی با افزایش سن افزایش می یابد.
  • اگر بیماری های قلبی دیگری از جمله بیماری عروق کرونر، بیماری دریچه قلب دارید.
  • شما نقص مادرزادی قلب دارید.
  • اگر یک بیماری دارید که بر قلب تأثیر می گذارد، از جمله بیماری روماتیسمی قلب یا سارکوئیدوز.
  • در صورتی که شما یک عصب واگ بیش فعال دارید (باعث کند شدن قلب می شود).
  • اگرداروهایی مصرف می‌کنید که هدایت تکانه‌های الکتریکی قلب را کند می‌کنند، از جمله برخی داروهای قلبی (بلوکرهای بتا، مسدودکننده‌های کانال کلسیم، دیگوکسین)، داروهای فشار خون بالا، داروهای ضد آریتمی. شل کننده های عضلانی و آرام بخش؛ داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی؛ دیورتیک ها؛ لیتیوم از ارائه دهنده خود بخواهید داروهای مصرفی شما را بررسی کند.
آیا بلوک قلبی خطرناک است؟

چه چیزی باعث انسداد قلب می شود؟

شایع ترین علت بلوک قلبی، حمله قلبی است. علل دیگر عبارتند از بیماری عضله قلب که معمولاً کاردیومیوپاتی نامیده می شود، بیماری های دریچه قلب و مشکلات در ساختار قلب. این بیماری همچنین می تواند در اثر آسیب به قلب در طی جراحی قلب باز، به عنوان یک عارضه جانبی برخی داروها یا قرار گرفتن در معرض سموم ایجاد شود. ژنتیک هم می تواند دلیل دیگری باشد.

علائم انسداد قلبی چیست؟

بسته به نوع بلوک، علائم آن متفاوت است.

درجه یک انسداد قلبی ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

• ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد.
  • یا اینکه در طول یک الکتروکاردیوگرام معمول (ECG) مشاهده شود، اگرچه ضربان قلب و ریتم معمولاً طبیعی است.

بلوک درجه یک در ورزشکاران، نوجوانان، بزرگسالان جوان و کسانی که عصب واگ بسیار فعال دارند رایج است.

بلوک قلبی درجه دو شامل علائم زیر است:

• غش کردن، احساس سرگیجه.
  • درد قفسه سینه.
  • احساس خستگی.
  • تنگی نفس.
  • تپش قلب.
  • تنفس سریع و پی در پی.

درجه سوم انسداد قلبی ممکن است با علائم زیر ظاهر شود:

• سرگیجه، غش.
  • درد قفسه سینه.
  • احساس خستگی.
  • تنگی نفس.

در بلوک قلبی درجه سوم به دلیل ضربان قلب آهسته علائم شدیدتر است. اگر علائم شدید دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

بلوک قلبی چگونه تشخیص داده می شود؟

متخصص قلب شما ابتدا سوابق پزشکی و سلامت خانوادگی شما را بررسی می کند و در مورد سلامت کلی شما، رژیم غذایی و سطح فعالیت و علائم شما سوال می پرسد. همچنین از شما در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید (با نسخه یا بدون نسخه) و اینکه آیا سیگار می‌کشید یا از داروهای غیرقانونی استفاده می‌کنید، سؤال می‌شود.

در طول معاینه فیزیکی، متخصص قلب به صدای قلب شما گوش می دهد و ضربان قلب شما را بررسی می کند. همچنین برای علائم نارسایی قلبی، مانند تجمع مایع در پاها، مچ پاها و پاها نیز بررسی خواهید شد.

متخصص قلب شما ممکن است شما را به یک الکتروفیزیولوژیست ارجاع دهد.الکتروفیزیولوژیست ها پزشکانی هستند که در فعالیت الکتریکی قلب تخصص دارند. آزمایشاتی که ممکن است انجام دهید عبارتند از:

• نوار قلب: الکتروکاردیوگرام (ECG) فعالیت الکتریکی قلب شما – ضربان قلب و ریتم آن و زمان سیگنال های الکتریکی را هنگام حرکت در قلب شما ثبت می کند. این آزمایش می تواند به تعیین شدت بلوک قلبی (در صورت وجود) کمک کند. برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر در مورد فعالیت الکتریکی قلب، ممکن است لازم باشد از یک دستگاه مانیتور سیار قابل حمل، مانند هولتر مانیتور یا ضبط کننده رویداد، به مدت 24 تا 48 ساعت یا بیشتر استفاده کنید. اگر نیاز به استفاده از مانیتور دارید، اطلاعات دقیقی در مورد نحوه استفاده از آن دریافت خواهید کرد.
  • ضبط حلقه قابل کاشت: این دستگاه بسیار باریک است که زیر پوست قفسه سینه شما تزریق می شود و می تواند ریتم قلب شما را تا پنج سال کنترل کند. این به صورت سرپایی تنها در چند دقیقه کاشته می‌شود و برای بیمارانی که دوره‌های بسیار نادر اما مهم بدون توضیح واضح درباره منشأ آن‌ها دارند، مفید است.
  • الکتروفیزیولوژی: که شامل وارد کردن یک لوله بلند و نازک به نام کاتتر از طریق رگ خونی و هدایت آن به قلب برای اندازه‌گیری و ثبت فعالیت الکتریکی از داخل قلب است. اگر به این تست نیاز دارید، اطلاعات دقیق تری دریافت خواهید کرد.

عوارض بلوک قلبی چیست؟

این عوارض می تواند تهدید کننده زندگی باشد و شامل موارد زیر است:

• نارسایی قلبی.
  • آریتمی (ضربان قلب نامنظم).
  • حمله قلبی.
  • ایست قلبی ناگهانی.
درمان بلوک قلبی

درمان بلوک قلبی چیست؟

متخصص قلب شما تعیین خواهد کرد که چگونه بلوک قلبی (نوع، محل و شدت آن) بر توانایی قلب شما برای عملکرد تأثیر می گذارد و علائم شما را برای تعیین نحوه مدیریت بیماری در نظر می گیرد. علائم و درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

گاهی اوقات، ایجاد تغییر در داروها یا درمان بیماری قلبی، بلوک قلبی را متوقف می کند.

• درمان بلوک درجه یک: اگر بلوک قلبی درجه یک دارید، احتمالاً نیازی به درمان نخواهید داشت.
  • روش درمان بلوک درجه دوم: اگر دچار بلوک قلبی درجه دو هستید و علائمی دارید، ممکن است به ضربان ساز نیاز داشته باشید تا ضربان قلب خود را همانطور که باید حفظ کند. ضربان ساز دستگاه کوچکی است که پالس های الکتریکی را به قلب شما ارسال می کند.
  • درمان بلوک درجه سوم: بلوک قلبی درجه سوم اغلب برای اولین بار در شرایط اضطراری کشف می شود. درمان تقریباً همیشه شامل ضربان ساز است.اگر به یک ضربان ساز نیاز دارید، متخصص قلب/الکتروفیزیولوژیست در مورد جزئیات، بهترین نوع برای شما و آنچه که باید قبل، حین و بعد از دریافت ضربان ساز انتظار داشته باشید با شما صحبت خواهد کرد.

در صورت مشاهده هر یک از نشانه های گفته شده به دکتر مرجان ثابتی مراجعه نمایید.

[کل: 14 میانگین: 3.4]

سه × دو =