گرفتگی عروق کرونر

گرفتگی عروق کرونر به زمانی اطلاق می شود که عروق کرونر بسیار نازک می شوند. عروق کرونر، رگ های خونی هستند که خون و اکسیژن را به  قلب می رسانند.

گرفتگی عروق کرونر می تواند به دلیل انباشت کلسترول در دیواره رگ ها و تشکیل پلاک باشد. این پلاک ها می توانند باعث نازک شدن سرخرگ ها و کاهش خونرسانی شوند. لخته نیز می تواند باعث انسداد و گرفتگی جریان خون و بروز مشکلات سلامتی شود.

عروق کرونر، شبکه ای از رگ های خونی در سطح قلب را تشکیل می دهند که اکسیژن رسانی می کنند. در صورتی که عروق کرونری نازک شوند، اکسیژن به میزان کافی به قلب نمی رسد به خصوص هنگام انجام فعالیت های بدنی.

گرفتگی عروق کرونر در برخی مواد می تواند باعث بروز حملات قلبی شود.

Coronary Artery Disease

علت گرفتگی عروق کرونر

گرفتگی عروق کرونر، نتیجه آسیبی است که به لایه داخلی سرخرگ کرونر وارد می شود. این آسیب باعث تجمع چربی و پلاک ها در محل آسیب خواهد شد. امکان انباشت کلسترول و یا ضایعات سلول ها نیز وجود دارد که اصطلاحا آترواسکلروزیس نامیده می شود.

اگر پلاک ها تجزیه و یا شکسته شوند، در نواحی از رگ های خونی به صورت خوشه ای جمع خواهند شد. این دسته ها می توانند عروق را مسدود و جریان خون را کاهش دهند، که نتیجه آن حمله قلبی خواهد بود.

از جمله عوامل موثر در بروز این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بالا بودن سطح کلسترول بد (LDL) و پایین بودن سطح کلسترول خوب (HDL)
  • چاقی و اضافه وزن
  • ابتلا به دیابت
  • استعمال دخانیات

برخی دیگر عوامل عبارتند از:

• بالا بودن سطح آمینو اسید هموسیستئین
  • سابقه خانوادگی ابتلا به گرفتگی عروق کرونر
  • برخی خانم ها در دوران یائسگی
  • آقایان بالای چهل و پنج سال

سایر مقالات مفید:

علائم و نشانه های نارسایی قلبی چیست؟

انواع بیماری های دریچه قلب چیست و چگونه درمان می شود؟

علائم و نشانه های گرفتگی عروق کرونر

گرفتگی عروق کرونر می تواند منجر به آنژین شود، نوعی درد قفسه سینه که با بیماری قلبی در ارتباط است.

آنژین می تواند با علائمی مانند احساس فشار و سنگینی در قفسه سینه، گرفتگی و سوزش قفسه سینه همراه باشد و باعث بروز سوزش سر معده، ضعف، تعریق و یا حالت تهوع شود.

گرفتگی عروق کرونر هم چنین می تواند با تنگی نفس نیز همراه باشد. اگر اکسیژن کافی به قلب و یا سایر ارگان های بدن نرسد، فرد هنگام انجام فعالیت های بدنی به نفس زدن خواهد افتاد.

گرفتگی عروق کرونر با چه عوارضی می تواند همراه باشد؟

حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که عضلات و ماهیچه های قلب، خون و اکسیژن به میزان کافی دریافت نمی کنند. همانند زمانی که لخته خود در عروق کرونری تشکیل می شود.

تشکیل لخته خون، ترومبوز کرونری نام دارد. در صورتی که لخته به اندازه کافی بزرگ باشد، جلوی رسیدن خون به قلب گرفته خواهد شد.

از جمله علائم حمله قلبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• احساس درد و ناراحتی در قفسه سینه
  • سرفه
  • رنگ پریدگی صورت
  • تعریق

اولین علامت، درد قفسه سینه است که به گردن، چانه، گوش ها و بازوها می زند.

بعید به نظر می رسد که تغییر پوزیشن، استراحت و یا دراز کشیدن به تشکین علائم کمک کند. درد، اغلب ادامه دار است اما ممکن است گاهی احساس شود و می تواند به مدت چند دقیقه یا چند ساعت ادامه پیدا کند.

حمله قلبی، وضعیت اورژانسی است و می تواند آسیب های جدی و دائمی را برای قلب به همراه داشته باشد. حتما در صورت مشاهده علائم حمله قلبی، سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

درمان گرفتگی عروق کرونر

درمانی برای گرفتگی عروق کرونر وجود ندارد، اما راه هایی وجود دارد که از بروز آسیب های بیشتر پیشگیری می کند.

درمان می تواند شامل ایجاد یک سری تغییرات در سبک زندگی باشد، مانند: کنار گذاشتن سیگار، داشتن رژیم غذایی سالم و اهمیت دادن به ورزش. با این حال، درمان های دارویی و یا جراحی نیز می تواند مفید باشد.

مصرف دارو

داروهایی که مصرف آن ها باعث می شود تا احتمال گرفتگی عروق کرونر کمتر شود، عبارتند از:

• مسدود کننده بتا: این دارو به پایین آمدن فشار خون و ضربان قلب کمک می کند، به خصوص در افرادی که سابقه حمله قلبی داشته اند.
  • اسپری و یا قرص نیتروگلیسیرن: این دارو باعث می شود سرخرگ ها گشاد شوند و از میزان درد قفسه سینه نیز کاسته خواهد شد.

در گذشته، معمولا آسپیرین تجویز می شد تا احتمال بروز گرفتگی عروق کرونر به حداقل برسد.  اما امروزه این دارو تنها برای افرادی که احتمال بروز حمله و سکتی قلبی در آن ها زیاد است، تجویز می شود. آن هم به این دلیل که آسپیرین رقیق کننده خون است و احتمال خونریزی را افزایش می دهد.

امروزه پزشکان توصیه می کنند افراد تغییرات سالمی را در سبک زندگی شان ایجاد کنند.

جراحی

روش های جراحی به باز شدن سرخرگ ها کمک می کند و معمولا زمانی تجویز می شوند که دارو اثری نداشته باشد.

• جراحی لیزر: که شامل ایجاد چند حفره کوچک در ماهیچه قلب است که باعث تشکیل رگ های خونی جدید می شود.
  • جراحی بای پس کرونری: در این روش، جراح از رگ های خونی سایر نواحی بدن استفاده می کند تا گرافت در سرخرگ های مسدود انجام شود. گرافت می تواند از پا و یا سرخرگ دیواره داخلی قفسه سینه باشد.

آیا راهی برای پیشگیری از گرفتگی عروق کرونر وجود دارد؟

کنترل سطح کلسترول خون می تواند از بروز گرفتگی عروق کرونر پیشگیری کند. به همین خاطر، رعایت موارد زیر نیز توصیه می شود:

• تحرک و فعالیت بدنی
  • محدود کردن مصرف مشروبات الکلی
  • دوری از استعمال دخانیات
  • رژیم غذایی کم نمک با کمترین میزان چربی های اشباع

افراد با سابقه مشکلات قلبی حتما باید به رعایت موارد گفته شده اهمیت دهند.

در پایان این که،

گرفتگی عروق کرونر مربوط می شود به زمانی که سرخرگ کرونر نازک می شود. این اختلال می تواند باعث گرفتگی سرخرگ هایی شود که خون و اکسیژن را به قلب می رسانند.

درمان گرفتگی عروق کرونر دشوار است و می تواند منجر به حمله و یا سکته قلبی شود. با این حال، اقداماتی وجود دارد که رعایت آن ها می تواند احتمال بروز این قبیل عوارض را به حداقل برساند. مواردی از قبیل: اهمیت دادن به ورزش، داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل، دوری از استعمال سیگار و دخانیات.

پنج × پنج =