نارسایی قلبی

ناتوانی قلب در پمپاژ خون به سایر قسمت های بدن با عنوان نارسایی قلبی در نظر گرفته می شود که نتیجه آن می تواند مختل شدن عملکرد بدن باشد. نارسایی قلبی، شرایطی است که با مجموعه ای از علائم همراه می باشد، علائمی که در نهایت قلب را ضعیف می کنند.

در برخی افرادی که نارسایی قلبی دارند، قلب قادر به پمپاژ خون به سایر قسمت های بدن نیست. در برخی دیگر، ممکن است ماهیچه قلب سفت شود که نتیجه آن کاهش خونرسانی به قلب می باشد.

نارسایی قلبی می تواند هر دو سمت راست و چپ قلب را درگیر کند و ممکن است به صورت حاد (کوتاه مدت) و یا مزمن (بلند مدت) ظاهر شود.

در نارسایی قلبی حاد، علائم ناگهانی ظاهر و به سرعت محو می شوند. این شرایط اغلب بعد از حمله قلبی اتفاق می افتد که می تواند نشانه ای باشد از مشکلی در دریچه های قلب. این دریچه ها جریان خون در قلب را کنترل می کنند.

در نارسایی قلبی مزمن، علائم ادامه دار است و بهبودی در وضعیت دیده نخواهد شد. در بیشتر موارد، افراد به این نوع نارسایی دچار می شوند.

نارسایی قلبی، شرایط پزشکی و جدی است که باید تحت درمان قرار بگیرد. درمان اولیه، احتمال بروز عوارض بعدی را تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد داد. توصیه می شود حتما در صورت مشاهده علائمی از نارسایی قلبی، به پزشک مراجعه کنید.

Heart failure

علائم و نشانه های نارسایی قلبی

• خستگی شدید
  • کاهش وزن ناگهانی
  • از دست دادن اشتها
  • سرفه های ادامه دار
  • نامنظم شدن ضربان قلب
  • تورم ناحیه شکم
  • بیرون زدگی رگ های گردن

علت بروز نارسایی قلبی چیست؟

نارسایی قلبی معمولا با بیماری دیگری در ارتباط است. بیماری و گرفتگی عروق کرونر، شایع ترین دلیل نارسایی قلب است، اختلالی که در آن، نازک شدن سرخرگ ها باعث می شود تا خون و اکسیژن به میزان کافی به قلب نرسد. برخی شرایطی که احتمال بروز نارسایی قلب را افزایش می دهند، عبارتند از:

• کاردیومیوپاتی، اختلالی که با ضعیف شدن قلب همراه است
  • مشکلات مادرزادی قلب
  • حملات قلبی
  • بیماری دریچه های قلب
  • برخی آریتیمی ها و یا نامنظم شدن ضربان قلب
  • کم کاری و پرکاری تیروئید
  • ایدز
  • کم خونی شدید
  • مصرف برخی داروها
  • برخی درمان های سرطان مانند شیمی درمانی

سایر مقالات مفید:

گرفتگی عروق کرونری قلب چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

انواع بیماری های دریچه قلب چیست و چگونه درمان می شود؟

انواع مختلف نارسایی قلبی

نارسایی قلبی می تواند سمت راست، چپ و یا هر دو سمت را درگیر کند. نارسایی قلب در دو دسته سیستولی و دیاستولی قرار می گیرد.

• نارسایی در سمت چپ قلب

نارسایی در سمت چپ قلب، بسیار شایع است. بطن چپ قلب، زیر قلب و در سمت چپ واقع شده است. این ناحیه، خون غنی از اکسیژن را به تمام قسمت های بدن پمپاژ می کند. نارسایی در سمت چپ قلب زمانی اتفاق می افتد که پمپاژ بطن چپ به خوبی انجام نمی شود. در نتیجه، خون حاوی اکسیژن به اندام ها و ارگان ها نخواهد رسید. در چنین شرایطی، خون به ریه برمی گردد و نتیجه آن، تنگی نفس و تجمع مایع می باشد.

• نارسایی در سمت راست قلب

بطن راست قلب، مسئول پمپاژ خون به ریه ها و جمع آوری اکسیژن می باشد. نارسایی سمت راست زمانی اتفاق می افتد که کار پمپاژ به خوبی انجام نمی شود. تجمع خون در ریه ها می تواند به  دلیل نارسایی در سمت چپ باشد که کار بطن راست نیز مختل خواهد شد.

سایر شرایط مانند بیماری ریه نیز می تواند دلیل بروز نارسایی در این ناحیه از قلب باشد.

• نارسایی قلبی دیاستولی

نارسایی دیاستولی زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه قلب، سفت تر از حالت طبیعی می شود. که این سفت شدن می تواند به دلیل بیماری قلبی باشد، بدین معنا که قلب به راحتی با خون پر نمی شود. این شرایط، اصطلاحا نارسایی دیاستولی نام دارد که در پی آن، خون رسانی به سایر ارگان های بدن نیز کاهش می یابد.

نارسایی دیاستولی در خانم ها شایع تر است.

• نارسایی قلبی سیستولی

نارسایی سیستولی، زمانی اتفاق می افتد که انقباض قلب مختل می شود. همان طور که می دانید انقباض قلب، برای پمپاژ خون اکسیژن دار به بدن ضروی است. این مشکل باعث می شود که قلب به مرور زمان ضعیف و بزرگ شود.

نارسایی سیستولی در مردان شایع تر است.

چه عواملی در بروز نارسایی قلبی موثر هستند؟

نارسایی قلبی می تواند برای هر فردی اتفاق بیفتد. با این حال، برخی عوامل احتمال ابتلا را افزایش می دهند. افراد مبتلا به بیماری هایی که با آسییب های قلبی همراه هستند، بیشتر در معرض خواهند بود. بیماری هایی از قبیل: آنمی، کم کاری و پرکاری تیروئید.

البته توجه داشته باشید که مواردی مانند استعمال دخانیات، مصرف مواد غذایی پر چرب، چاقی و اضافه وزن نیز در بروز نارسایی قلبی دخیل هستند.

درمان نارسایی قلبی

درمان نارسایی قلبی با توجه به شدت علائم و شرایط در نظر گرفته می شود. درمان اولیه، به تسکین سریع علائم کمک می کند، اما بیمار باید هر سه تا شش ماه یک بار چکاپ شود. هدف از درمان، افزایش طول عمر بیمار می باشد.

روش های درمان عبارتند از:

مصرف دارو

معمولا در ابتدا، مصرف دارو برای بیمار در نظر گرفته می شو تا کمکی باشد به تسکین علائم و پیشگیری از بدتر شدن وضعیت. از دیگر مزایای مصرف دارو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بهبود توانایی قلب در پمپاژ خون
  • کاهش لخته شدن خون
  • پایین آمدن ضربان قلب
  • برداشت سدیم اضافی
  • کاهش سطح کلسترول

حتما قبل از مصرف دارو، با پزشک مشورت داشته باشید.

جراحی

در برخی موارد، جراحی بای پس سرخرگ کرونری از سوی پزشک تجویز می شود. در این روش جراحی، قسمت سالم سرخرگ برداشته و به قسمت مسدود شده متصل می شود.

آنژیوپاتی، روش جراحی دیگری است که در آن، کاتتری به همراه بالون به سرخرگ نازک و یا مسدود شده متصل می شود. زمانی که کاتتر به سرخرگ آسیب دیده می رسد، جراح بالون را باد می کند تا سرخرگ باز نگه داشته شود.

در پایان این که،

نارسایی قلبی، شرایطی است که حتما باید درمان شود. در صورتی که نسبت به درمان اهمیتی داده نشود، قلب ضعیف می شود و شاهد بروز عوارض جدی تری خواهیم بود.

این اختلال می تواند برای هر فردی اتفاق بیفتد. توصیه ما این است: تا جایی که می توانید سبک زندگی سالمی داشته باشید، مواد غذایی سالم مصرف کنید، سیگار و دخانیات را کنار بگذارید و به ورزش اهمیت دهید.

از آن جایی که نارسایی قلبی اغلب مزمن است، علائم به مرور زمان شدید خواهد شد. مصرف دارو و یا جراحی می تواند به تسکین علائم کمک کند، به شرطی که در مراحل اولیه برای درمان اقدام شود.

2 × دو =