دکتر مرجان ثابتی » بیماری های دریچه قلب » نارسایی دریچه میترال

نارسایی دریچه میترال

نارسایی دریچه میترال (Mitral regurgitation) همان پس زدن خون از دریچه میترال است  که باعث می شود خون در قلب شما به سمت عقب جریان یابد. اگر نارسایی دریچه میترال قابل توجه باشد، خون نمی تواند به شکلی کارآمد از طریق قلب به بقیه بدن جریان یابد، و باعث احساس خستگی یا سخت نفس کشیدن می شود. که بیشتر در بزرگسالان و با افزایش سن ایجاد می شود.

تخمین زده می شود که 4 میلیون نفر در ایالات متحده به نارسایی دریچه میترال مبتلا هستند. حدود یک در 10 نفر از 75 سال و بالاتر دارای نارسایی دریچه میترال هستند.

علائم نارسایی دریچه میترال

برخی از افراد مبتلا به بیماری دریچه میترال ممکن است سالها علائم را تجربه نکنند. علائم و نشانه های نارسایی دریچه میترال، که به شدت و سرعت پیشرفت بستگی دارد، شامل:

• صدای غیر عادی قلب (صدای زوزه قلب) که از طریق استتوسکوپ شنیده می شود
  • تپش قلب
  • احساس ضربان قلب سریع
  • تورم پا یا مچ پا

نارسایی دریچه میترال اغلب خفیف است و به آرامی پیشرفت می کند. ممکن است سالها هیچ علامتی نداشته و از این بیماری آگاه نشوید و پیشرفت نکند. پزشک شما ممکن است ابتدا تشخیص دهد که در صورت تشخیص سوفل قلب، نارسایی دریچه میترال دارید. با این وجود، گاهی اوقات، این مشکل به سرعت توسعه می یابد و ممکن است با شروع ناگهانی علائم و نشانه های شدید روبرو شوید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر پزشک در هنگام گوش دادن به قلب شما با یک استتوسکوپ، صدای غیرعادی قلب را بشنود، ممکن است توصیه کند به پزشک متخصص قلب مراجعه کرده و از اکوکاردیوگرام استفاده کنید. اگر علائمی را در خود دیده اید که نشان دهنده نارسایی دریچه میترال یا مشکل دیگری در قلب شما است، سریعاً به متخصص قلب خوب مراجعه کنید. بعضی اوقات برخی از نشانه ها ی نارسایی دریچه میترال،مانند نارسایی قلبی است، شرایطی که قلب شما نمی تواند خون کافی را برای تأمین نیازهای بدن شما پمپاژ کند.

روند  بروز نارسایی دریچه میترال :

قلب شما چهار دریچه دارد که خون را در جهت صحیح جریان می دهد. این دریچه ها شامل دریچه میترال ، دریچه tricuspid ، دریچه ریوی و دریچه آئورت است. هر دریچه دارای فلپ است که در طول هر ضربان قلب یک بار باز و بسته می شود. گاهی اوقات ، دریچه ها به درستی باز یا بسته نمی شوند و جریان خون را از طریق قلب به بدن شما مختل می کنند.

در نارسایی دریچه میترال، دریچه بین محفظه فوقانی قلب (دهلیز چپ) و محفظه پایینی سمت چپ قلب (بطن چپ) محکم بسته نمی شود و باعث نشت خون به سمت عقب در دهلیز چپ می شود.

دلایل بروز نارسایی دریچه قلب

نارسایی دریچه میترال می تواند در اثر مشکل در دریچه میترال ایجاد شود، که به آن تنفس اولیه دریچه میترال نیز گفته می شود. بیماری های بطن چپ می تواند منجر به نارسایی دریچه میترال ثانویه یا عملکردی شود.

دلایل احتمالی نارسایی دریچه میترال شامل :

• پرولاپس دریچه میترال
  • آسیب دیدن تارهای بافت
  • تب روماتیسمی
  • التهاب پوشش داخلی قلب
  • حمله قلبی
  • ناهنجاری های غعضله قلب (کاردیومیوپاتی)
  • ضربه شدید(تروما )
  • نقایص مادرزادی قلب
  • عوارض مصرف برخی از داروها
  • پرتودرمانی
  • فیبریلاسیون دهلیزی

فاکتورهای خطر

چندین عامل می توانند خطر ابتلا به نارسایی دریچه میترال را افزایش دهند ، از جمله :

• سابقه خانوادگی بیماری دریچه قلب
  • حمله قلبی ( حمله قلبی می تواند به قلب شما آسیب برساند و بر عملکرد دریچه میترال تأثیر بگذارد.)
  • بیماری های قلبی (اشکال خاصی از بیماری های قلبی مانند بیماری عروق کرونر می تواند منجر به نارسایی دریچه میترال شود.)
  • استفاده از داروهای خاص (افرادی که داروهای حاوی ارگوتامین (Cafergot ، Migergot) و داروهای مشابه برای میگرن مصرف می کنند و یا کابرگولین مصرف می کنند ، خطر افزایش نارسایی میترال را دارند.
  • عفونت هایی مانند اندوکاردیت یا تب روماتیسمی. عفونتها یا التهاب ناشی از آنها می تواند به دریچه میترال آسیب برساند.
  • بیماری قلبی مادرزادی ( برخی از افرادی که با دریچه میترال غیر طبیعی متولد می شوند، مستعد ابتلا به نارسایی دریچه میترال هستند.)
  • سن ( در سنین میانسالی ، بسیاری از افراد دارای نارسایی دریچه میترال هستند که در اثر زوال طبیعی دریچه ایجاد می شود.)

روش های درمان نارسایی دریچه میترال

روش های درمان نارسایی دریچه میترال به شدت بیماری بستگی داشته به هرکدام از بیماران ممکن است یک روش جراحی توصیه شود. یک جراح قلب خوب با استفاده از جراحی قلب حداقل تهاجمی از طریق برشی کوچک دو تا سه اینچی ، دریچه میترال را ترمیم یا جایگزین خواهد کند. این به معنی درد کمتر و زمان بهبودی کوتاهتر برای بیمار است. برخی از بیماران ممکن است برای ترمیم یا تعویض دریچه میترال تحت یک استرنوتومی کامل (برش قفسه سینه) قرار بگیرند. این تکنیک های مختلف اثبات شده و مؤثر در از بین بردن نارسایی میترال و بهبود علائم نارسایی قلبی است.

با تشکر مدیریت سایت دکتر مرجان ثابتی متخصص قلب و عروق

دوازده + 2 =