دکتر مرجان ثابتی » بیماری های دریچه قلب » نارسایی دریچه میترال

نارسایی دریچه میترال

دریچه میترال قلب دریچه یک طرفه ایی است که وظیفه آن انتقال و عدم برگشت خون از دهلیز چپ به بطن چپ می باشد. در صورت بروز عارضه نارسایی دریچه میترال، خون به سمت دهلیز باز می گردد و منجر به عدم عملکرد درست قلب می شود. بنابراین به منظور پمپاژ مجدد خون، فشار مضاعفی به قلب وارد می گردد. در ادامه علائم ناراحتی دریچه میترال و روش های درمان نارسایی دریچه میترال مورد بررسی قرار گرفته است.

نارسایی دریچه میترال

نارسایی دریچه میترال یا همان پس زدن خون از دریچه میترال است که باعث می شود خون در قلب شما به سمت عقب جریان یابد. اگر نارسایی دریچه میترال قابل توجه باشد، خون نمی تواند به شکلی کارآمد از طریق قلب به بقیه بدن جریان یابد، و باعث احساس خستگی یا سخت نفس کشیدن می شود. که بیشتر در بزرگسالان و با افزایش سن ایجاد می شود. تخمین زده می شود که 4 میلیون نفر در ایالات متحده به نارسایی دریچه میترال مبتلا هستند. حدود یک در 10 نفر از 75 سال و بالاتر دارای نارسایی دریچه میترال هستند.

علائم نارسایی دریچه میترال

برخی از افراد مبتلا به بیماری دریچه میترال ممکن است سالها علائم را تجربه نکنند. علائم و نشانه های نارسایی دریچه میترال، که به شدت و سرعت پیشرفت بستگی دارد، شامل:

• صدای غیر عادی قلب (صدای زوزه قلب) که از طریق استتوسکوپ شنیده می شود.
  • تپش قلب
  • احساس ضربان قلب سریع
  • تورم پا یا مچ پا

نارسایی دریچه میترال اغلب خفیف است و به آرامی پیشرفت می کند. ممکن است سالها هیچ علامتی نداشته و از این بیماری آگاه نشوید و پیشرفت نکند. پزشک شما ممکن است ابتدا تشخیص دهد که در صورت تشخیص سوفل قلب، نارسایی دریچه میترال دارید. با این وجود، گاهی اوقات، این مشکل به سرعت توسعه می یابد و ممکن است با شروع ناگهانی علائم و نشانه های شدید روبرو شوید.

درمان-نارسایی-دریچه-میترال

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر پزشک در هنگام گوش دادن به قلب شما با یک استتوسکوپ، صدای غیرعادی قلب را بشنود، ممکن است توصیه کند به پزشک متخصص قلب مراجعه کرده و از اکوکاردیوگرام استفاده کنید. اگر علائمی را در خود دیده اید که نشان دهنده نارسایی دریچه میترال یا مشکل دیگری در قلب شما است، سریعاً به متخصص قلب مراجعه کنید. بعضی اوقات برخی از نشانه ها ی نارسایی دریچه میترال،مانند نارسایی قلبی است، شرایطی که قلب شما نمی تواند خون کافی را برای تأمین نیازهای بدن شما پمپاژ کند.

روند بروز نارسایی دریچه میترال

قلب شما چهار دریچه دارد که خون را در جهت صحیح جریان می دهد. این دریچه ها شامل دریچه میترال، دریچه tricuspid، دریچه ریوی و دریچه آئورت است. هر دریچه دارای فلوپ است که در طول هر ضربان قلب یک بار باز و بسته می شود. گاهی اوقات ، دریچه ها به درستی باز یا بسته نمی شوند و جریان خون را از طریق قلب به بدن شما مختل می کنند.

در نارسایی دریچه میترال، دریچه بین محفظه فوقانی قلب (دهلیز چپ) و محفظه پایینی سمت چپ قلب (بطن چپ) محکم بسته نمی شود و باعث نشت خون به سمت عقب در دهلیز چپ می شود.

مزایای درمان نارسایی قلب

نارسایی قلب در صورتی که در زمان مناسب درمان گردد، منجر به افزایش طول عمر، افزایش کیفیت زندگی، بهبود وضعیت بدنی می گردد.

دلایل بروز نارسایی دریچه میترال

نارسایی دریچه میترال می تواند در اثر مشکل در دریچه میترال ایجاد شود، که به آن تنفس اولیه دریچه میترال نیز گفته می شود. بیماری های بطن چپ می تواند منجر به نارسایی دریچه میترال ثانویه یا عملکردی شود.

دلایل احتمالی نارسایی دریچه میترال شامل :

• پرولاپس دریچه میترال
  • آسیب دیدن تارهای بافت
  • تب روماتیسمی
  • التهاب پوشش داخلی قلب
  • حمله قلبی
  • ناهنجاری های عضله قلب (کاردیومیوپاتی)
  • ضربه شدید(تروما )
  • نقایص مادرزادی قلب
  • عوارض مصرف برخی از داروها
  • پرتودرمانی
  • فیبریلاسیون دهلیزی
دلایل-بروز-نارسایی-دریچه-میترال

فاکتورهای خطر

چندین عامل می توانند خطر ابتلا به نارسایی دریچه میترال را افزایش دهند ، از جمله :

• سابقه خانوادگی بیماری دریچه قلب
  • حمله قلبی ( حمله قلبی می تواند به قلب شما آسیب برساند و بر عملکرد دریچه میترال تأثیر بگذارد.)
  • بیماری های قلبی (اشکال خاصی از بیماری های قلبی مانند بیماری عروق کرونر می تواند منجر به نارسایی دریچه میترال شود.)
  • استفاده از داروهای خاص (افرادی که داروهای حاوی ارگوتامین (Cafergot ، Migergot) و داروهای مشابه برای میگرن مصرف می کنند و یا کابرگولین مصرف می کنند ، خطر افزایش نارسایی میترال را دارند.
  • عفونت هایی مانند اندوکاردیت یا تب روماتیسمی. عفونتها یا التهاب ناشی از آنها می تواند به دریچه میترال آسیب برساند.
  • بیماری قلبی مادرزادی ( برخی از افرادی که با دریچه میترال غیر طبیعی متولد می شوند، مستعد ابتلا به نارسایی دریچه میترال هستند.)
  • سن ( در سنین میانسالی ، بسیاری از افراد دارای نارسایی دریچه میترال هستند که در اثر زوال طبیعی دریچه ایجاد می شود.)

روش تشخیص نارسایی دریچه میترال

در صورت وجود هر یک از علائم گفته شده ضروری است که به پزشک متخصص مراجعه شود. پزشک با استفاده از گوشی اقدام به شنیدن صدای قلب بیمار می نماید. در این مرحله با توجه به صدای قلب بیمار ، نارسایی دریچه میترال قابل تشخیص می باشد. در مراحل بعدی ممکن است پزشک اقدام به تجویز نوار قلب، عکس قفسه سینه و اکوکاردیوگرافی نماید. با استفاده از نوار قلب امکان ثبت فعالیت الکتریکی قلب، با بهره گیری از عکس قفسه سینه امکان نمایش بزرگی حفره های قلب و با استفاده از اکورادیوگرافی می توان به نمایش برون ده قلب، سایز حفره های قلب، حرکت باز و بسته شدن دریچه ها و حرکت دیواره های قلب، پرداخت و نارسایی دریچه میترال را تشخیص داد.

علائم-نارسایی-دریچه-میترال

روش های درمان نارسایی دریچه میترال

روش های درمان نارسایی دریچه میترال به شدت بیماری بستگی داشته به هرکدام از بیماران ممکن است یک روش جراحی توصیه شود. یک جراح قلب خوب با استفاده از جراحی قلب حداقل تهاجمی از طریق برشی کوچک دو تا سه اینچی ، دریچه میترال را ترمیم یا جایگزین خواهد کند. این به معنی درد کمتر و زمان بهبودی کوتاهتر برای بیمار است. برخی از بیماران ممکن است برای ترمیم یا تعویض دریچه میترال تحت یک استرنوتومی کامل (برش قفسه سینه) قرار بگیرند. این تکنیک های مختلف اثبات شده و مؤثر در از بین بردن نارسایی میترال و بهبود علائم نارسایی قلبی است.

رژیم بیماری نارسایی دریچه میترال

این افراد باید از مصرف چای پررنگ، نوشابه سیاه، سس تند خودداری نمایند و بدانند که استرس و تنش برای آنها مانند سم می باشد.

هزینه درمان نارسایی قلبی

هزینه درمان نارسایی قلبی با توجه به حاد بودن مشکل، نوع درمان انتخابی، پوشش بیمه، نوع بیمارستان و تخصص پزشک متفاوت می باشد. به منظور اطلاع دقیق از هزینه ها ضروری است که به پزشک متخصص مراجعه شود. بنابراین ضروری است که علائم بیماری قلبی را جدی بگیریم و در زمان مناسب نسبت به درمان اقدام نماییم.

دوران نقاهت پس از عمل:

پس از انجام جراحی نارسایی دریچه میترال ضروری است که بیمار 5 تا 6 روز در بیمارستان باشند. بیمار تا 2 ماه باید در منزل بستری باشد و این جراحی جز جراحی های سنگین می باشد. بیمار پس از جراحی ضروری است که در بازه زمانی یک تا دو هفته ایی به منظور انجام اکوکاردیوگرافی به متخصص قلب مراجعه نماید.

درمان دارویی پس از عمل:

داروهای ضد انعقاد، آنتی بیوتیک ها و گشاد کننده عروق مانند نیتروپروساید، هیدرالازین و … از داروهایی هستند که پس از جراحی تجویز می گردد. بنابراین ضروری است که در مورد گرفتگی عروق کرونر بررسی های لازم انجام شود.

کلام آخر

بیماری نارسایی دریچه میترال جز بیماری های مربوط به قلب می باشد که در صورت تشخیص و درمان به موقع می توان از بسیاری از خطرات و عوارض آن جلوگیری نمود.

2 دیدگاه ها
  1. سلام خانم دکتر عزیز وقتتون بخیر…من دچار نارسایی خفیف دریچه میترال و آئورت هستم..حدود ۶ ماهه ورزش بدنسازی انجام میدم و حین تمرین ضربان کوبنده دارم طوریکه لباسم از شدت ضربان بالا و پایین میشه! میخواستم بدونم آیا مربوط ب مشکل قلبی میشه یا طبیعیه؟ و اینکه آیا این ورزش برای من خطرناکه و باعث پیشرفت بیماری میشه یا میتونم ادامه بدم؟

• سلام وقت بخیر
      سایز ائورتتون چقدره؟ایا مکمل استفاده می کنید؟
      همونطور که گفتم ما ورزش های هوازی رو به ورزش های استانیک مثل وزنه زدن ترجیح می دیم ولی در مورد شخص شما باید جزئیات بیشتری بدونم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − پنج =