نارسایی دریچه سه لتی قلب

نارسایی دریچه سه لتی

نارسایی دریچه سه لتی(دریچه تریکوسپید) چیست؟

دهلیز راست توسط دریچه سه لتی (دریچه تریکوسپید) از بطن راست جدا می شود.به گفته ی یک متخصص قلب خوب در غرب تهران نارسایی دریچه سه لتی در صورتی اتفاق می افتد که این دریچه درست بسته نشود و همین نارسایی باعث بازگشت رو به عقب خون به دهلیز راست در هنگام انقباض بطن راست می شود.نارسایی دریچه سه لتی به مرور زمان ، باعث تضعیف وضعیت قلب می شود.

نارسایی دریچه سه لتی

قبل از شروع توضیحات در رابطه با نارسایی دریچه سه لتی قصد داریم تصویری کلی از قلب را توسط یک متخصص قلب خوب در تهران خدمت شما ارائه دهیم .

قلب شامل چهار قسمت(حفره) میباشد. حفره های بالایی قلب شامل دهلیز چپ و راست و حفره هایی زیرین قلب شامل بطن راست و چپ می باشد.سمت راست و چپ قلب توسط دیوار عضلانی به نام سپتوم جدا شده است.حفره های بالایی  و حفره های پایینی به هم متصل می باشند. دریچه هایی در قلب وجود دارد که وظیفه تنظیم جریان خون بین داخل و خارج قلب و همچنین بین حفره ها را بر عهده دارند. عمل دریچه ها مشابه شیر آب می باشد به طوری که اگر باز باشند خون آزادانه جریان دارد و اگر بسته باشند جریان خود به طور کامل متوقف می شوند.

علائم و نشانه های نارسایی دریچه سه لتی

یکی از بیماری های دریچه قلب نارسایی دریچه سه لتی است که  اصولا در ابتدا بدون نشانه خاصی می باشد. در اشخاصی که سابقه فشار خون ریوی و یا فشار خون بالا دارند احتمال بروز علائم بسیار بیشتر است.

بعضی از علائم نارسایی دریچه سه لتی عبارتند از :

ورم شکم

ورم پا و مچ پا

احساس ضعف

تپش نامنظم قلب

خستگی بدون دلیل

درد شکم

عوامل ایجاد نارسایی دریچه سه لتی

1-بزرگ شدن بطن راست :

یکی از شایع ترین دلایل نارسایی دریچه سه لتی می تواند اتساع بطن راست(بزرگ شدن بطن راست)باشد. مسئولیت بطن راست انتقال خون از قلب به ریه ها می باشد. وقتی که بطن راست کار اضافی ای را انجام دهد ، برای انجام این کار اجباراً بزرگتر (متسع) می شود و همچنین باعث بزرگتر شدن حلقه بافتی که مسئولیت باز و بسته کردن دریچه سه لتی را دارد ، می شود.

متسع شدن می تواند عوارض بسیاری از اختلالات باشد ، مانند :

آمفیزم

فشار خون ریوی

اختلالات قلب چپ

تنگی دریچه ریوی

2-عفونت

عفونت ها رابطه مستقیمی با آسیب رسانی به دریچه سه لتی (دریچه تریکوسپید) دارند و به دنبال این آسیب رسانی شخص دچار نارسایی دریچه سه لتی می شود.

3-داروهای رژیم غذایی

داروهای رژیم غذایی از قبیل phentermine و fenfluramine که به اسم Fen-Phen معروف است، می توانند یکی از دلایل نارسایی دریچه سه لتی باشند. اما امروزه این داروها از بازار خارج شده اند.

تشخیص نارسایی دریچه سه لتی

در صورت نمود یکی از علائم گفته شده و یا بیماری هایی که منجر به این اختلال می شوند ، پزشک ممکن است احتمال نارسایی دریچه سه لتی را بدهد.

دکتر مرجان ثابتی پس از معاینه فیزیکی ، به صدای قلب برای شنیدن سوفل قلبی گوش می دهد و اگر این صدا غیرطبیعی باشد می تواند یکی از نشانه های نارسایی دریچه سه لتی باشد.و احتمال اینکه دکتر ثابتی دستور انجام برخی تست های مربوطه را برای تشخیص دقیق بدهد زیاد است.و همچنین شخص ممکن است لازم به انجام آزمایشاتی نظیر الکتروکاردیوگرام ، عکس قفسه سینه، اکوکاردیوگرام، کاردیوگرافی از راه مری، کاتتریزاسیون قلبی، اسکن رادیونوکلئید و ام آر آی باشد.

روش های درمان نارسایی دریچه سه لتی

نارسایی دریچه سه لتی همیشه احتیاج به درمان ندارد ، پس از تست های انجام شده توسط پزشک متخصص اگر وضعیت بیمار وخیم نباشد ، پزشک توصیه می کند در زمان های منظم برای کنترل وضعیت قلب به مطب مراجعه کند.

اگر بیمار ضربان قلب نامنظمی داشته باشد ، پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند. نارسایی دریچه سه لتی نیز ممکن است با داروهایی که طبق صلاحدید دکتر برای تقویت ضربان قلب تجویز می شود درمان شود.

گاها برای ترمیم نارسایی دریچه سه لتی احتیاج به جراحی است.

عوارض نارسایی دریچه سه لتی در طولانی مدت

در صورت عدم درمان نارسایی دریچه سه لتی ، خطر ابتلا به نارسایی قلبی نیز افزایش پیدا می کند. همچنین عوارضی مانند: کاهش اشتها ، کاهش وزن و سیروز کبد را به همراه دارد. همچنین افرادی که نارسایی دریچه سه لتی دارند ، احتمال ابتلا به عفونت قلب نیز در آنها بیشتر است.

و در پایان :

در صورت مشاهده علائم نارسایی دریچه سه لتی حتما در اولین فرصت به پزشک متخصص رجوع کنید ، تا پزشک شما بتواند با آسان ترین و زودبازده ترین روش ها نارسایی شما را درمان کند.

پنج × 5 =