دکتر مرجان ثابتی » بیماری های قلبی » علت تنگی نفس و ارتباط آن با بیماری های قلبی

علت تنگی نفس و ارتباط آن با بیماری های قلبی

همانطور که می دانید ریه ها از مهم ترین محل تبادل گازهای خونی و تامین اکسیژن به حساب می آیند اما تمام جریان خون ریوی از طریق شریان ریوی قلب تامین می شوند همچنین بعد از اکسیژن گیری تمام خون ریه وارد قلب می شود و بعد از آن توسط قلب و رگ های خونی در بدن پخش می شود. به همین خاطر هر گونه اختلالی در عملکرد قلبی می تواند باعث به وجود آمدن اشکال در توزیع جریان خون در ریه و بدن می شود و تنگی نفس ایجاد می شود. اغلب مواردی که موجب تنگی نفس می شود به وضعیت قلب یا ریه مربوط می شود. یکی از مسئولیت های قلب و ریه انتقال اکسیژن به بافت های بدن و خارج کردن دی اکسید کربن بوده است.

حال این سوال پیش می آید که تنگی نفس چیست و چرا بروز می کند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید.

تنگی نفس چیست؟

تنگی نفس یک از مهم ترین نشانه های بیماری قلبی عروقی است، که در واقع نشانه اولیه بیماری ریوی نیز به حساب می آید. به صورت افزایش آگاهی ناخوشایند از نفس کشیدن تعریف می شود. این امر می تواند در افرادی که فعالیت متوسط تا شدید داشته اند بسته به شرایط، احساس کاملا طبیعی باشد. زمانی که تنگی نفس در حالت استراحت یا با فعالیت اندک رخ می دهد، غیر طبیعی به نظر می رسد. تنگی نفس ممکن است با تعداد زیادی از شرایط غیر قلبی مانند آنمی در نتیجه کاهش ظرفیت حمل اکسیژن، اختلالات ریوی همچون بیماری های ریوی انسدادی یا تحدیدی و آسم، چاقی به دلیل افزایش کارکرد تنفسی و محدود شدن پرشدگی ریه ها و تغییر شرایط همراه شود.

در بیمار قلبی عروقی، تنگی نفس به طور تیپیک توسط اختلال عملکرد بطن چپ چه سیستولی و چه دیاستولی، CAD و ایسکمی ناشی از آن یا بیماری های دریچه ای قلب که وقتی شدید شوند که ممکن است منجر به کاهش خروجی قلب شوند، ایجاد می گردد. در موارد اختلال عملکرد بطنی و بیماری دریچه ای، مکانیسم تنگی نفس اغلب شامل افزایش فشار داخل قلبی است که منجر به احتقان عروق ریوی گردد، سپس مایعات به فضای آلوئولی نشت می کنند، تبادل گازی را مختل کرده و موجب تنگی نفس می شوند.

تنگی نفس

دلایل تنگی نفس حاد

دلایل تنگی نفس حاد که به صورت ناگهانی اتفاق می افتد شمار محدودی از علت های زیر را دارد:

• فشار خون پایین
  • نارسایی قلبی
  • تامپوناد قلبی (هنگامی که تجمع مایع در فضای پریکارد باعث اعمال فشار بر قلب شود تامپوناد قلبی روی می دهد).
  • سکته قلبی
  • ذات الریه (به التهاب یکی از ریه ها یا هر دوی آن ها سینه پهلو یا ذات الریه می گویند).
  • خون ریزی ناگهانی
  • آسم
  • مسمومیت ناشی از کربن مونو اکسید
  • آمبولی ریوی (به انسداد ناگهانی در عروق ریه آمبولی ریه می گویند).
  • انسداد مجرای تنفسی فوقانی (انسداد در راه تنفسی)

دلایل تنگی نفس مزمن

اگر تنگی نفس به مدت چند هفته ادامه داشته باشد به تنگی نفس مزمن تبدیل می شود که این وضعیت پیش امده اغلب به دلایل زیر است:

• سی او پی دی (COPD یک بیماری ریوی مسدود کننده و مزمن می باشد).
  • چاقی بیش از اندازه
  • بیماری های ریوی بینابینی
  • عملکرد غیر طبیعی قلب
  • آسم

تنگی نفس در بیماری های قلبی

مشکلات تنفسی همچنین می توانند ثانویه به کاهش خروجی قلب بدون احتقان عروق ریوی باشند. بیماران اغلب با فعالیت نفس تنگی دارند ولی همچنین می توانند در حالت استراحت در بیمارانی با بیماران قلبی شدید رخ دهد. تنفس کوتاه در حالت استراحت نیز یک علامت در بیماران با ادم ریوی، پلورال افیوژن زیاد، اضطراب یا آمبولی ریه می باشد. بیمار مبتلا به نارسایی سیستولیک یا دیاستولیک بطن چپ، می تواند اختلال حاد تنفسی را در حین خواب، بیان کند.
این مشکل، تنگی نفس حمله ای شبانه PND نام دارد که توسط ادم ریوی که در وضعیت درازکش توزیع می شود، ایجاد می گردد و معمولا ثانویه به نارسایی بطن چپ است. این بیماران اغلب شروع حاد تنگی نفس را به دنبال سرفه های خشن ۲ تا ۴ ساعت پس از به خواب رفتن تجربه می کنند. این امر احساس بسیار ناخوشایندی بوده و منجر می شود که بیمار فورا بلند شود یا از بستر بیرون بیاید. علائم به طور تیپیک ظرف ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بهبود می یابند، اما در صورت عدم بهبودی فورا باید به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایند. بیماران با نارسایی بطن چپ نیز اغلب از ارتوپنه شکایت می کنند که تنگی نفسی است که فرد در حین وضعیت درازکش تجربه می کند. این مشکل توسط خوابیدن روی چندین بالشت یا خوابیدن در حالت نشسته بهتر می شوند.

بیماران با شروع ناگهانی تنگی نفس ممکن است ادم ریوی ناگهانی را تجربه کنند که تجمع بسیار سریع و حاد مایع در ریه ها می باشد. این امر می تواند با CAD شدید همراه باشد و همچنین ممکن است یک دلیل تنگی نفس در بیماران با آئورت و تنگی شریان کلیوی باشد. تنگی نفس ناگهانی با آمبولی ریه مرتبط است و این علامت به صورت تیپیک با درد پلورتیک قفسه ی سینه و احتمالا هموپتیزی در چنین بیمارانی همراهی دارد. پنموتوراکس می تواند موجب تنگی نفس در همراهی با درد حاد قفسه ی سینه شود. تنگی نفس به دنبال بیماری ریوی در حالت فعالیت وجود دارد، هر چند که در موارد شدید ممکن است در حالت استراحت نیز وجود داشته باشد. این مورد اغلب با هیپوکسی همراهی دارد و توسط استروئیدهای تجویز شده توسط پزشک بهبود می یابد.
تنگی نفس همچنین ممکن است معادل آنژین باشد. تمام بیماران با CAD درد قفسه سینه آنژینی تیپیک را نشان نمی دهند. تنگی نفس که با فعالیت یا استرس های عاطفی رخ می دهد، با استراحت بهتر می شود و از نظر مدت زمان کوتاه است، ممکن می باشد که تظاهری از CAD قابل توجه باشد. این نوع از تنگی نفس نیز معمولا باید زیر نظر متخصص قلب و با تجویز برخی داروها صورت گیرد، از جمله داروها می توان به نیتروگلیسرین اشاره نمود که باعث بهبودی است.

ارتباط تنگی نفس و بروز بیماری های قلبی

مشکلات قلبی که بر اثر تنگی نفس به وجود می آید و فرد را مبتلا می کند عبارت است از:

بیماری عضله قلب (ایجاد مشکل در ماهیچه قلب)

فرد بیمار ممکن است که به یک حمله قلبی خاموش مبتلا شود در صورتی که علائم مشخصی مانند درد در ناحیه قفسه سینه و اضطراب شدید نداشته باشد. در این صورت ممکن است تنگی نفس فقط عامل هشدار دهنده حمله قلبی باشد. پزشک پس از معالجه اگر تشخیص همین باشد برای فرد آسپرین تجویز می کند.

نارسایی قلبی

• یکی از عواملی که باعث ایجاد تنگی نفس می شود نارسایی قلبی می باشد. هنگامی که قلب بیمار برای پمپاژ خون کافی به سراسر بدن با مشکل مواجه شود نارسایی قلبی رخ می دهد.
  • تنگی نفس به خاطر مشکلات قلبی اغلب به دلیل فعالیت های بدنی به وجود می آید. پاهای این افراد متورم می شود که این مشکل با خوابیدن و دراز کشیدن تشدید می شود.
  • همچنین لازم است بدانید تنگی نفس باعث می شود که سرعت ضربان قلب و یا ریتم آن دچار مشکل شود.
  • التهاب غشاء اطراف قلب
  • بی نظمی های قلب (ایجاد مشکل در ضربان قلب)

علت تنگی نفس و تپش قلب

ایجاد تنگی نفسی که در فرد به وجود می آید می تواند علت های مختلف و زیادی داشته باشد که باعث می شود بر معابر تنفسی و ریه ها یا قلب یا رگ های خونی تاثیر می گذارد. از دیگر دلایل تنگی نفس می توان به آسم، برونشیت، ذات الریه، پنوموتوراکس، کم خونی، سرطان ریه، اضطراب، نارسایی احتقانی قلب و الرژیک اشاره کرد.

درمان تنگی نفس و تپش قلب

یکی از مناسب ترین روش برای درمان تپش قلب جلوگیری کردن از محرک هایی است که باعث ایجاد علائم آن در بیمار می شود. روش های آرامش مانند مدیتیشن یوگا یا تنفس عمیق می تواند به بهبودی تنگی نفس کمک کند.

نشانه های مهم بیماری قلبی

درد قفسه سینه

این درد می تواند به صورت کوبنده یا فشارنده در قسمت پشت جناغ سینه به وجود بی آید و این درد می تواند به گردن، دست ها، پشت و یا شکم هم فشار آورد. آنژین صدری یا همان درد قفسه سینه اغلب به خاطر فعالیت های بدنی یا فشار های روحی روانی به وجود می آید که همین فعالیت ها باعث بالا رفتن ضربان قلب می شود که معمولا این درد با استراحت و مصرف داروهای مخصوصی مانند نیتروگلسیرین زیر زبانی تسکین می یابد اما اگر این درد با انجام این کار بهبود نیافت به ویژه اگر با تنگی نفس، تهوع و تعرق شدید همراه بود لازم است که حتما بیمار به بیمارستان منتقل شود. این علائم می تواند نشان دهنده ی انفارکتوس قلبی باشد. لازم است بدانید دلیل اختلال در اعصاب محیطی، شدت نشانه های بیماری قلبی در افراد دیابتی ممکن است کمتر باشد. همچنان بهتر است بدانید درد قفسه سینه فقط نشان دهنده بیماری قلبی نیست و ممکن است بر اثر بیماری های ریوی و گوارشی به وجود آید.

تنگی نفس

اگرچه بسیاری از بیماری های تنفسی ممکن است که تنگی نفس در فرد به وجود آورد اما احساس تنگی نفس در بیمار می تواند از نشانه های بیماری های قلبی هم نیز باشد.

تپش قلب

اگر فرد دچار تپش قلب شود می تواند به طور ناراحت کننده ای ضربان قلبش را احساس کند. تپش قلب بر اثر حالت های اضطرابی و برخی بیماری های دیگر به وجود آید.

اثرات ورزش در کاهش بیماری های قلبی و تنفسی

• تعداد ضربات قلب در حالت استراحت کاهش می یابد و همین موضوع موجب تنفس بهتر در فرد می شود.
  • فشار خون در افرادی که به فشار خون مبتلا هستند کاهش می یابد.
  • ورزش کردن باعث می شود که عضلات قلب و عضلاتی که با دستگاه تنفسی در ارتباط هستند قوی تر شوند.
  • میزان چربی های خون کاهش می یابد و در این صورت باعث می شود که قلب بهتر کار کند و هنچنین نتفس بهتر انجام شود.

مراقبت های لازم برای جلوگیری از تنگی نفس

• عدم استعمال دخانیات مانند سیگار. استفاده کردن از تنباکو باعث می شود که فرد به بیماری های قلبی و ریوی و حتی سرطان مبتلا شود.
  • افراد باید از قرار گرفتن در معرض آلاینده ها خودداری کنند تا مجبور به تنفس مواد آلرژی زا و سموم محیطی نشوند.
  • ارتفاع زیاد باعث به وجود آمدن تنگی نفس در فرد می شود.
  • اضافه وزن هم موجب ایجاد تنگی نفس در فرد می شود.