تنگی دریچه میترال چیست؟

آیا با بیماری های دریچه قلب آشنا هستید؟ تنگی دریچه میترال یعنی چه؟ این بیماری چه علائمی دارد؟ تشخیص این بیماری و درمان آن چگونه است؟

قلب دومین عضو مهم بدن است، بنابراین توجهی خاص را می طلبد. بیماری های قلبی باید بسیار جدی گرفته شوند، چرا که این بیماری ها می توانند مرگ و زندگی را منجر شوند. این مقاله شرح بیماری تنگی دریچه میترال قلب به گفته ی یک متخصص قلب خوب در تهران می باشد. با ما همراه باشید.

دریچه میترال یکی از دریچه های اصلی قلب است که انتقال خون بین حفرات قلبی را در کنترل دارد. دریچه میترال بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد و در زمانی انقباض عضله ی قلب بسته و در زمان ریلکس شدن عضله ی قلب باز می شود. تنگی دریچه ی میترال باعث می شود در زمانی که باید، خون به راحتی به بطن چپ منتقل نشود و این باعث می شود اولا خون رسانی محیطی کاهش یابد و دوما فشار داخل دهلیز چپ بالا برود که این موضوع می تواند منجر به گشاد شدن دهلیز و نهایتا پرخونی ریوی و در نتیجه بالا رفتن فشار ریوی شود. گشاد شدن دهلیز چپ باعث به هم ریختن ریتم الکتریکی و ایجاد آریتمی می شود که با تند تر شدن ضربان قلب زمان پرشدگی بطن چپ و تایم دیاستول کوتاه تر شده و به افزایش فشار ریوی منجر می شود.

علت ایجاد بیماری تنگی دریچه میترال چیست؟

مهم ترین علت ایجاد تنگی دریچه ی میترال درگیری روماتیسمی دریچه می باشد. در زمینه ی گلودرد های استرپتوکوکی بدون درمان سیستم ایمنی به دلیل مشابهت باعث التهاب بافت دریچه و نهایتا ایجاد چسبندگی و تنگی دریچه می شود. کلسیفیکاسیون رینگ دریچه با افزایش سن نیز در صورت درگیر کردن لت های دریچه می تواند باعث تنگی دریچه شود.

علائم بیماری تنگی دریچه میترال چیست؟

یکی از علائم آن، کاهش ظرفیت فعالیتی می باشد. به دلیل output قلبی در زمان هایی که بدن نیاز به اکسیژن بیشتری دارد قلب توانایی تامین آن را نخواهد داشت و خستگی در فعالیت ایجاد می شود. یکی دیگر از علائم آن تنگی نفس ابتدا در فعالیت است که به تدریج با بالا رفتن پرخونی ریوی و تاکیکاردی در استراحت نیز می تواند ایجاد شود که در حالت درازکش بدتر می شود. بسیاری از بیماران تنگی دریچه میترال تا مراحل شدید بیماری بی علامت هستند و معمولا تا زمانی که بدن در وضعیت نیاز به اکسیژن بیشتر قرار می گیرد مانند بارداری، مشخص می شوند. گاها به علت افزایش فشار خون ریوی، بیمار ممکن است خلط خونی داشته باشد. احساس طپش قلب و آریتمی نیز از علائم شایع بیماری است. دریچه میترال تنگ شده مستعد عفونت در زمینه ی باکتری ناشی از عفونت های دهان و دندان و عمل های جراحی دستگاه گوارش و ادراری می باشند و ممکن است تظاهر اولیه به صورت آندوکاردیت باشد.

تشخیص بیماری تنگی دریچه میترال چگونه است؟

بهترین روش تشخیص تنگی دریچه میترال انجام اکوکاردیوگرافی از طریق قفسه ی سینه و از طریق مری و اندازه گیری سطح دریچه از طریق اکوی 3D می باشد. تغییرات نوار قلب می تواند شک به وجود تنگی را ایجاد کند.

درمان بیماری تنگی دریچه میترال چگونه است؟

درمان ها بستگی به میزان تنگی دریچه و علائم بیمار دارد. درمان های دارویی و بیشتر جهت بهبود علائم و بهتر کردن ظرفیت فعالیتی بیماران می باشد و روی خود دریچه و مسیر پیشرفت آن تاثیر چندانی ندارد.

درمان درگیری دریچه به صورت مداخله ای می باشد و در صورت شدید شدن تنگی و کاهش قابل توجه سطح دریچه که توسط اکوکاردیوگرافی اندازه گیری می شود.، بیمار کاندید مداخلات می شود. یک نوع آن به صورت بسته و به روش سپتوستومی و والووتومی دریچه از طریق ورید فمورال و در کت لب انجام می شود. این روش در همه ی بیماران قابل انجام نمی باشد و به میزان نارسایی دریچه همراه با تنگی، میزان کلسیفیکاسیون و چسبندگی دریچه بستگی دارد.

روش دیگر جراحی قلب باز و تعویض دریچه می باشد.

یکی دیگر از نکات قابل ذکر در بیماران تنگی میترال آرتیمی و نامنظم بودن ضربان قلب است و نیاز به درمان با وارفارین(آنتی کواگولانت) می باشد که از ایجاد لخته در دهلیز چپ و ایجاد سکته های مغزی در این زمینه جلوگیری می کند.

1 + هشت =