تشخیص حمله قلبی و درمان آن

در حال حاضر بروز حملات قلبی در بین تمامی افراد شایع شده است، به طوری که دیگر نمی توان این عارضه را تنها در افراد مسن دید، اکنون بسیاری از جوانان نیز آن را تجربه می کنند.

شاید دیده باشید، افرادی را که اظهار می کنند یک سکته قلبی را رد کرده اند و یا حتی افرادی که نتوانسته اند از این حملات جان سالم به در برند.

بنابراین پرداختن به علائم و نشانه های این حملات و راه های تشخیصی آن می تواند برای شما و هزاران خواننده دیگر این نوشتار بسیار مفید فایده باشد. پیشنهاد می کنیم اطلاعات خود ر در این زمینه بالا ببرید تا در صورت مشاهده فردی که به این حملات دچار شده است بتوانید به وی کمک کنید.

حمله قلبی چیست؟

همه آن چیزی که می تواند یک سکته قلبی را تعریف کند مسدود شدن جریان خون منتهی به قلب است. انسداد خون اغلب موجب انباشت چربی و کلسترول شده که مانع از به جریان درآمدن خون می شوند.

حمله-قلبی

علائم حمله قلبی

از علائم و نشانه های حملات قلبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• احساس درد و فشار در قفسه سینه
  • سوءهاضمه
  • احساس سوزش در معده
  • عرق سرد
  • بروز خستگی
  • سرگیجه های ناگهانی

باید توجه داشته باشید این نشانه ها در همه افراد یکسان نبوده  در همه آن ها به شکل یکسانی بروز نخواهد کرد. ممکن است فردی درد بیشتری را تجربه کند و فردی دیگر خیر.

حتی ممکن است افرادی نشانه های حملات قلبی را به شکل ناگهانی تجربه کنند و یا تا ساعت و یا هفته ها آن ها را احساس کنند.

آنژین ممکن است در برخی افراد رخ دهد، به این معنا که فرد در قفسه سینه احساس درد کند، اما با استراحت از این علامت کاسته شود.

سایر مقالات مفید:

ابتلا به کرونا برای بیماران قلبی چه خطراتی دارد؟

بیماری های دریچه قلب چگونه درمان می شوند؟

چه عواملی می تواند بروز حمله قلبی را افزایش دهد؟

برخی عوامل وجود دارند که می توانند عامل خطر ساز و یا زمینه ساز بروز سکته قلبی شود. این عوامل عبارت اند از:

• سن: افرادی که در سنین بالای 45 سال قرار دارند بیشتر در معرض حملات قلبی خواهند بود.
  • استفاده از توتون و تنباکو: افرادی که به شکل طولانی مدت در معرض دود این مواد قرار دارند، شانس بیشتری برای بروز سکته قلبی خواهند داشت.
  • فشار خون بالا: وجود فشار خون بالا در افراد، یکی دیگر از عوامل خطر ساز در ابتلا به حملات قلبی خواهد بود. این عامل می تواند با دیابت، افزایش وزن و کلسترول بالا همراه باشد.
  • سندرم متابولیک: این عارضه در مواقعی دیده می شود که فرد دارای چاقی، فشار خون بالا و قند خون باشد.
  • سابقه خانوادگی: وجود تجربه حملات قلبی توسط افراد خانواده می تواند فرد را نیز مستعد تجربه این حملات کند.

از دیگر عوامل خطر ساز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

راه درمانی برای بروز حملات قلبی

برخی دارو ها می تواند موجب کاهش تجربه حملات قلبی در افراد شود. بنابراین افرادی که در معرض این حملات قرار دارند، می توانند با مراجعه به پزشک درباره راه های پیشگیری از حملات قلبی توصیه هایی را دریافت کنند. برای اینکه بتوان مانع از بروز حملات قلبی شد باید این نکات توجه کنید:

• اگر از مواد مخدر استفاده می کنید و یا سیگار می کشید باید آن ها را ترک کنید.
  • اگر دچار اضافه وزن هستید می بایست وزن خود را به وزن متعادل برسانید.
  • اگر از انجام فعالیت های ورزشی امتناع می کنید باید برای این مورد وقت بگذارید.
  • اگر دارای رژیم غذایی نامناسب و چرب هستید باید به سرعت در آن اصلاحاتی را در نظر بگیرید.

در صوتی که فرد دچار حمله قلبی شود در بیمارستان از دو روش برای درمان نشانه ها استفاده می کنند:

• دارو درمانی
  • استفاده از جراحی جهت باز گرداندن خون به قلب

هر یک از این شیوه ها بسته به نوع حمله قلبی و شدت آن مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا فرد پس ازحمله قلبی بهبود می یابد؟

در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که میزان آسیب حمله قلبی بستگی به نشان های اولیه و میزان شدت حمله دارد. برای برخی افراد ممکن است علائم حمله قلبی تا چند هفته و برای برخی تا چند ماه به  طول انجامد.

نحوه تشخیص حمله قلبی

انجام برخی آزمایشات در مراحل اولیه بروز حمله قلبی بسیار حائز اهمیت است، مانند آزمایش الکتروکاردیوگرافی که باید پس از 10 دقیقه از پذیرش بیمارستان روی بیمار انجام شود.

پس از آن با توصیف بیمار از علائم پزشک می تواند تشخیص حمله قلبی را ارئه دهد.

سخن پایانی

اگر به تازگی دچار حملات قلبی شده اید و بیم تجربه دوباره آن را دارید و یا اطرافیان شما این حملات را تجربه کرده اند، شما می توانید با نشانه هایی که در بالا بیان شد احتمال تشخیص این عارضه را در صورت بروز مجدد دهید. به یاد داشته باشید اولین و مهمترین اقدامی که می توانید برای افرادی که دچار حملات قلبی شده اند انجام دهید، داشتن آرامش است. شما باید با دیدن علائم سکته قلبی با اورژانس تماس گرفته و تمامی علائم مشاهده شده را انتقال دهید.

حملات قلبی را نمی توان به شکل سهل انگارانه نگاه کرد، این حملات نشانه ای از وجود اختلال در سیستم جریان خون رسانی به قلب دارد که باید به شکل جدی مورد بررسی قرار گیرد، پس با رفع شدن و پایان یک حمله قلبی پیگیری آن را پشت گوش نیندازید.

یک × 2 =