دکتر مرجان ثابتی » بیماری های قلبی » علائم بیماری های قلبی ناشی از رگ

علائم بیماری های قلبی ناشی از رگ

شاید آنچه شما را به خواندن این مطلب ترغیب کرده است ابتلا به یک بیماری قلبی و یا کسب آگاهی درباره این نوع بیماری ها است.

همانطور که می دانید رگ های خونی در بدن نقش اکسیژن رسانی و تغذیه اندام های مختلف را بر عهده دارند. زمانی که یکی از این رگ ها با اختلال رو به شود این به معنای ایجاد آسیب به مقصد آن رگ خونی خواهد بود.

از این رو بیماری های عروقی می تواند برای سلامت قلب بسیار مضر باشد. ممکن است با ایجاد اختلال در جریان عروقی مسیر انتقال خون به سمت قلب بسته شده و خطرات جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد کند.

در دامه این نوشتار سعی داریم در مورد بیماری های قلبی ناشی از رگ ها مطالبی مختصر اما مفید را در اختیارتان قرار دهیم. تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید:

بیماری های قلبی ناشی از عروق

بیماری های قلبی را در اصطلاح پزشکی ” بیماری های قلبی عروقی ” نیز می نامند. این دسته بیماری ها به بیماری هایی اطلاق می شود که موجب انسداد عروق خونی شده و می تواند منجر به سکته مغزی، سکته قلبی و یا حملات قلبی شود.

بیماری-های-قلبی-ناشی-از-رگ

علائم بیماری های قلبی ناشی از رگ

همانطور که اشاره شد بیماری های قلبی از انسداد، سختی و یا تنگی عروق به وجود آمده که می تواند به قلب، مغز و دگیر نقاط بدن آسیب رساند.

نشانه های این بیماری ها ممکن است در مردان و زنان متفاوت باشد. به این صورت که اغلب مردان هنگام ابتلا به این دست بیماری ها در ناحیه قفسه سینه احساس درد می کنند و بانوان با علائمی نظیر تنگ شدن نفس، احساس تهوع و خستگی شدید بیماری های قلبی را تجربه می کنند.

از جمله علائم شایع بیماری های قلبی ناشی از عروق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آنژین یا درد در ناحیه قفسه سینه
  • بی حسی و ضعف در دست ها و پاها
  • احساس درد در ناحیه گردن و گلو
  • احساس درد در قسمت بالایی شکم و یا پشت کمر

البته این امکان وجود دارد که افراد تا زمان بروز حملات قلبی و یا سکته مغزی و قلبی متوجه ابتلا به گرفتگی عروق و یا بیماری های قلبی نشوند و در واقع این حملات باشد که آن ها به وجود این بیماری ها آگاه می کند.

علت بروز بیماری های ناشی از گرفتگی عروق قلبی

مصرف بیش از حد مواد پروتئینی ، گوشت قرمز و ذرات کلسترول و چربی می توانند باعث تجمع چربی در سرخرگ ها شوند. در این مواقع دیواره ای از چربی بر جدار رگ ها ایجاد می شود که منجر به، به وجود آمدن اختلال در گردش خون خواهند شد.

آزمایشاتی که در تشخیص گرفتگی رگ ها کمک خواهند کرد

زمانی که فرد با نشانه های گرفتگی رگ های خونی به پزشک مراجعه می کند وی با انجام این آزمایشات می تواند ناحیه انسداد رگ خونی را مشخص کند. این آزمایشات از قرار زیر است:

• آزمایش استرس تردمیل
  • انجام اکو قلب
  • آزمایش هسته ای قلب
  • آزمایش MRI
  • آزمایش سی تی اسکن

چطور متوجه می شوید که به مشکلاتی قلبی دچار هستید؟

پس از انجام تست و آزمایشاتی که در بالا اشاره شد در صورت مثبت بودن آزمایش استرس می توان به این نتیجه رسید که یک یا چند پلاک خونی در سرخرگ ها وجود دارند که باعث انسداد جریان خون و بروز علائم گرفتگی عروق شده اند.

پس از این برسی محل دقیق انسداد عروقی مشخص خواهد شد. در این زمینه آنژیوگرافی می تواند تعیین دقیق گرفتگی رگ خونی را مشخص کند.

چگونگی درمان گرفتگی عروق

به یاد داشته باشید که انسداد رگ های خونی خبر از بیماری اساسی در افراد خواهد داد، به همین دلیل مصرف برخی دارو ها برای کاهش علائم نمی تواند بیماری زمینه ای را به طور کامل بهبود بخشد.

اما آنچه می تواند در درمان این بیماران موثر باشد تغییر سبک زندگی و پیرو آن تغییر رژیم غذایی خواهد بود. البته که انجام تمرینات ورزشی نیز به بهبودی سریع بیماران کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

گفتنی است که داشتن شیوه سالم زندگی و مصرف مواد غذایی مفید و به اندازه می تواند افراد را از ابتلا به این دست بیماری ها مصون دارد. اگر به تازگی تشخیص ابتلا به انسداد رگ های را دریافت کرده اید و یا بیم ابتلا به آن را به دلیل تجربه برخی علائم بیماری های قلبی دارید، بهتر است هر چه سریع تر برای انجام آزمایشات لازم به متخصص قلب مراجعه کنید.

7 + دو =