دکتر مرجان ثابتی » بیماری روماتیسمی قلب

بیماری روماتیسمی قلب

تب روماتیسمی عارضه ای از فارنژیت درمان نشده ناشی از استرپتوکوک بتا همولیتیک گروه A است . این بیماری به علت پاسخ ایمنی غیر طبیعی به یک بخش از باکتری ایجاد می شود.

به طور کامل یک بیماری بافت همبند در نظر گرفته می شود . بیماری روماتیسمی قلب یک بیماری با درگیری چند سیستم است که ۱ تا ۵ هفته بعد از عفونت استرپتوکوکی اتفاق می افتد و معمولا قلب، مفاصل و بافت زیر جلدی را درگیر می کند.

ممکن است سبب تغییرات پاتولوژیک در دریچه ها و اجزاء مختلف قلبی شود: دریچه میترال ۷۵ درصد و آئورت ۲۰ درصد شایع ترین مکان های درگیر هستند. نارسایی در ابتدا به علت التهاب دریچه اتفاق می افتد اما بعد از سال ها جای زخم سبب تنگی بعدی می شود.

بیماری روماتیسم قلبی

علائم بیماری روماتیسمی قلب

در کودکان ۵ تا ۱۵ سال شایع تر است.

علائم بالینی به دنبال فارنژیت استرپتوکوکی گروه A اتفاق می افتد.

شیوع و بروز در هر کشوری متفاوت است. این بیماری هنوز هم یک علت شایع بیماری های اکتسابی قلب در کشورهای در حال توسعه است و میزان بروز آن ۱ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

مردان و زنان را به طور مساوی درگیر می کند . هر چند میزان بروز آن در زنان به دلیل ایجاد تنگی میترال بیشتر رخ می دهد.

علائم بیماری روماتیسمی قلب

فارنژیت ممکن است ۱ تا ۵ هفته قبل از علائم ایجاد شود.

تب

تظاهرات مفصلی ۷۵ درصد از بیماران: التهاب و درد ، معمولا در مفاصل بزرگ.

علائم نارسایی قلب: تنگی نفس ، تاکی کاردی، نارسایی میترال، تنگی دریچه آئورت.

بثورات قرمز که به آهستگی گسترش می یابد.

ندول های زیر جلدی : گره های بدون درد و سفت که زیر پوست پوشاننده مفاصل بزرگ یا برجستگی های استخوانی قرار دارند.

حرکت های سریع بدون هدف که در مرحله دیررس بیماری اتفاق می افتد و فقط در موقع بیداری وجود دارد. مثلا حرکت زبان در هنگام بیرون آوردن به صورت کیسه کرم، فشار دادن و شل شدن دست هنگام دست دادن، پرش زانوها.

تشخیص بیماری روماتیسمی قلب

بیمار در ابتدا باید به یک متخصص قلب و عروق خوب مراجعه نمایید و با انجام برخی از تست ها اقدام به ارزیابی برای تشخیص بیماریش نماید. متخصص با اخذ اکوکاردیوگرافی برای ارزیابی اختلال عملکرد دریچه ای و درگیری میوکارد و پریکارد و همچنین اندازه گیری تیتر سرمی آنتی استرپتولیزین B  و آنتی هیالورورنیداز اقدام می نماید.

نکته: اگر متخصص صلاح بداند گاهی جهت تشخیص از روش ها و متدهای دیگر استفاده می نماید.

درمان و مدیریت بیماری روماتیسمی قلب

در اغلب مواقع فارنژیت ناشی از استرپتوکوک گروه A  را با یک دوره ده روزه از آنتی بیوتیک خوراکی (پنی سیلین) درمان می کنند.

بیمارباید علائم بالینی را به محض پیدایش درمان کند.

پروفیلاکسی آنتی بیوتیکی طولانی مدت برای پیشگیری از عود تب روماتیسمی حاد لازم است تا از تخریب مزمن دریچه جلوگیری شود.

در صورتی که هیچ علامتی از کاردیت وجود نداشته باشد، پروفیلاکسی معمولا به مدت ۵ سال و اگر درگیری قلبی وجود داشته باشد حداقل به مدت ۱۰ سال ادامه می یابد.

چکیده مطلب

پیش آگهی معمولا خوب است، هر چند خطر عود قابل توجه می باشد.

تب روماتیسمی حاد درمان نشده معمولا حدود ۳ ماه طول می کشد ولی ممکن است در صورت وجود کاردیت تا ۶ ماه هم طول بکشد.

آرتریت معمولا طی چند هفته برطرف می شود . کره معمولا طی چند هفته تا چند ماه برطرف می شود.

کاردیت و یا والولیت در هنگام تشخیص اولیه ممکن است از حالت خفیف تا شدید متفاوت باشند و ممکن است سبب نارسایی احتقانی قلب شوند.

نتیجه طولانی مدت بستگی به شدت بیماری دریچه ای قلب دارد.

بیشتر بیمارانی که اختلال عملکرد دریچه ای پیدا می کنند، نیاز به مداخله دارند. این مداخلات شامل والوتومی، ترمیم دریچه یا جایگزینی دریچه می باشند.

با تشکر مدیریت سایت دکتر مرجان ثابتی متخصص قلب و عروق

10 − هفت =